Seo (zoekmachine optimalisatie)

SEO (search engine optimalisatie) is tegenwoordig een veel voorkomend begrip met betrekking op websites.

Iedereen wilt vindbaar zijn natuurlijk.

In Nederland is Google de grootste zoekmachine en wordt er bijna alleen maar uitgegaan van hun maatstaven.

Ik heb het dus in het vervolg ook over google.

Je website echt perfect vindbaar krijgen is een studie en dit laten doen kost veel geld.

Dan nog kan garantie niet gegeven worden want google bepaald helemaal zelf waar jij komt te staan.

hieronder de punten waar je zelf rekening mee kan houden en wat je kan uitvoeren voor optimalisatie.

 

  1. Duidelijke titels van pagina's of nieuwsitems (zoeken mensen op deze titels denk je?).
    Deze zien mensen in google en dit zijn woorden die gevonden worden in de zoekmachine.
     
  2. Subkopjes (kop1 kop2 kop3) aanmaken. altijd maar 1 kop 1 gebruiken per artikel om verwarring te voorkomen.
     
  3.  Content (inhoud) is natuurlijk het belangrijkste van een website. Is de content relevant voor de zoeker? Dit is de vraag die google zich stelt. Google probeerd te belangrijkste en interessantste sites boven aan te zetten. Dus bedenk goed wat je op schrijft. Schrijf woorden waar je op wilt gevonden worden in de titels in de subkoppen en de content. Maar overdrijf niet.
     
  4. Dan heb je nog bij elk artikel die je opent de zogeheten Meta Data die je geeft aan de zoekmachines. Na inloggen kun je een artikel bewerken, onderaan dit artikel zie je Metadata. Keywords (trefwoorden) zijn worden waar je op gevonden wilt worden. Verplaats je in je doelgroep en bedenk wat zei zouden typen. Probeer ook niet te algemeen zijn want kinderopvang willen natuurlijk duizenden mee gevonden worden. Deze kun je toevoegen maar dan is ook belangrijk dat je bijvoorbeeld: kinderopvang, kinderopvang heemhuys, kinderopvang utrecht, antroposofische kinderopvang, kleinschalige opvang.
    (let op! google heeft aangegeven deze info volledig te negeren en wordt dus volgens hun niet opgenomen. Andere zoekmachines kijken er wel naar maar nemen het niet serieus. Veel bouwers zetten het er voor de zekerheid en houd je wakker voor de woorden die je kan gebruiken in je discription en je content. Maar besteed hier niet teveel tijd aan)
     
  5. De discription (beschrijving) is een korte omschrijving over die ene pagina, zorg dat het echt over die content gaat die in dat artikel staat. Zodra google ziet dat je woorden in je menu, titel, koppen, content, keywords, discription voorkomen zal je beter vindbaar worden.
    Maar overdrijf het hiet. Dus niet letterlijk alles overnemen want google wilt immers niet dat het voor hem maar voor de bezoekers duidelijk en vindbaar is.
     
  6. Verplaats je in je klanten en bedenk waar zei zich zullen bevinden. Blogs, Forums, websites en andere plekken. Laat hier info achter over wat ze interresant vinden wat betrekking heeft op jou website.
    (voorbeeld: blog over houten kinderspeelgoed waar je verteld dat je hier gebruik van maakt in je heemhuys)
     
  7. Regel Links naar je website.
    Google weegt elke link af of het belangrijk is of niet.
    startpagina heeft honderden links dus niet belangrijk. Hier kun je je aanmelden maar steek er niet teveel tijd in.
    boll.com heeft weinig naar buiten gaande links maar heel veel naar zich toe dus een belangrijke site.
    linkt boll.com naar jou dan telt die link als heel belangrijk.
    Link ruilen wordt veel gedaan, maar google vind dat niet heel belangrijk al negeert hij het niet volledig.
    je link op een blog neer zetten heeft geen meerwaarde omdat deze de zogenaamde NoFollow heeft van google en zal dus niet gevolgd worden.
    betalen voor je links komt google ook liever niet achter want als je belangrijk gevonden wordt zetten mensen je link graag op hun website.
     
  8. Buiten je website is er ook nog een mogelijkheid voor bekendmaking en hier houd google ook rekening mee hoeveel weet nog niemand.
  • adwords (betaalde google reclame)
  • facebook
  • twitter
  • youtube (filmpjes op youtube zetten van je heemhuys)
  • pinterest (erg in opkomst)
  • linkedin
  • hyves

 

 

Extra opties voor optimalisatie kunnen wij verzorgen maar de kosten worden betaald door het heemhuys zelf.